Mål
Det övergripande målet för DiaNa kommunikationsträning är att ge studenterna en god förmåga att:
- kommunicera sina ämneskunskaper i tal och skrift, både i vetenskapliga/professionella och populära sammanhang samt kommunicera inom projektarbeten och projektledning
- använda sina ämneskunskaper i samverkan med andra inom och utom det egna ämnesområdet.
Detta uppnås genom att systematisk färdighetsträning i muntlig och skriftlig kommunikation samt interaktion i grupp ska integreras i alla kurser på de naturvetenskapliga grundutbildningarna i biologi, geovetenskap, fysik och kemi, samt inom civilingenjörsprogrammet i molekylär bioteknik.
Specificerade mål
-
Kommunikationsövningarna ska vara relevanta för studenternas ämneskunskaper på respektive kurs, d.v.s. ämnesintegrerade.
-
Det ska ske en progression av studenternas kommunikationsförmåga under utbildningen.
-
Studenternas förmåga att ge och ta emot konstruktiv återkoppling ska utvecklas under utbildningen.
-
Studenternas förmåga att använda självreflektion som verktyg för egen utveckling ska utvecklas under utbildningen.
-
Alla studenter ska ha möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga oavsett förkunskaper.
-
Alla lärare och assistenter som handleder kommunikationsövningar ska i möjligaste mån erbjudas handledarutbildning innan sin första handledarinsats.
-
Handledarna ska få tillräckligt med stöd för att känna sig säkra i handledarrollen.
-
Alla berörda lärare och assistenter ska kontinuerligt få information om hur kommunikationsträningen fortskrider.
-
DiaNa skall kontinuerligt följas upp och utvärderas.
-
Det skall finnas ett system för dokumentation som synliggör studenternas utveckling som kommunikatörer.
-
Det ska finnas rutiner och strukturer för att skapa och upprätthålla en hög kvalitet på kommunikationsträningen. Dessa ska vara inbyggda som en naturlig del i utbildningsverksamheten.
-
DiaNa koordinatorerna ska genomföra Studentkonferensen årligen (hösttermin).